Alles over sportvoeding

In de sportwereld lopen nog steeds teveel trainers die hun pupillen veel te veel laten trainen. “Meer is beter ” is nochtans volledig achterhaald en echte toptrainers zullen rekening houden met rust die (jonge) atleten nodig hebben om te groeien in hun sport. Ook in ploegsporten zal er in de toekomst meer en meer een onderscheid moeten gemaakt worden tussen sporttechnische training en conditietrainingen die persoonsafhankelijk zijn.

looptrackHelaas hebben slechts een handvol sporters het geluk dat zij reeds op jonge leeftijd om een correcte manier begeleid worden, wat dikwijls leidt tot overbelasting en oververmoeidheid. Dit geldt echter ook voor oudere topsporters die verwacht worden om dezelfde trainingsarbeid te verrichten dan hun jongere collega’s. Uitzonderingen zoals bij  AC Milan waarbij het clubicoon Maldini op 40 jarige leeftijd door aangepaste training en speelmomenten nog steeds een vaste waarde was, zijn spijtig weinig terug te vinden in de huidige sportwereld.

Wat echter wel al ingang heeft gevonden, is de nood aan rust. Het verschil tussen een amateur en professioneel atleet is dikwijls niet het aantal uren training maar het moment van training en het aantal uren rust die worden genomen. Beddenspeciaalzaak Cornelis Bedden zorgt met professioneel advies dat sporters in optimale omstandigheden kunnen rusten en mag onder andere Hans Van Alphen tot zijn klanten rekenen.

Er zijn veel verschillende manieren waarop spieren groeien. Maar het is uiterst belangrijk om te beseffen dat spieren calorieën doen verbranden en het verlies van lichaamsvet bevorderen.

Sommige van de beste manieren om spieren snel te doen groeien zijn:

Bio Performance Pak

Spiergroei & uithouding

Het toevoegen van eiwit aan je dieet kan helpen bij spiergroei. Eiwit is een belangrijke component in de reparatie en opbouw van spieren. Een goed dieet samen met een verhoogde inname van eiwitten helpt spieren snel te groeien.
Er is een ding waar je zeker van kunt zijn, de juiste sportsupplementen in combinatie met goede voeding geven je een extra push tijdens het trainen.

Choline
Het nemen van choline supplementen verhoogt de hoeveelheid acetylcholine beschikbaar tijdens extreme oefening, om zodoende, het uithoudingsvermogen en prestaties te verhogen.

Glutamine is een aminozuur dat een belangrijke rol in het metabolisme van eiwitten speelt. Tot nu toe, tonen studies aan dat alleen glutamine supplementen effectief zijn in het faciliteren van het herstelproces wanneer het is ingenomen na een zware inspanning.  De effectiviteit voor de training is niet bekend. Er is ook een indicatie van recente studies dat glutamine  de stemming verhoogd bij sommige mensen . Glutamine is een van de weinige stoffen die het bloed / of de hersenbarrière kan passeren.
Ijzer

IJzer speelt een integrale rol in het transport van zuurstof door het lichaam en er zijn steeds meer aanwijzingen dat veel atleten, aan ijzertekort lijden. Dit geldt vooral voor vrouwelijke atleten en vegetarische atleten. Echter, dit is een supplement dat alleen gebruikt moet worden als het is voorgesteld door een arts. Het beste is om voedingsmiddelen te eten, die rijk zijn aan ijzer : vis, gevogelte, lever, granen, enz. Mannen moeten ongeveer 8 mg ijzer per dag en vrouwen hebben ongeveer 18 mg per dag nodig (hoeveelheid kan variëren afhankelijk van de leeftijd).

Caffeine
Verschillende studies hebben aangetoond dat 150 mg  cafeïne een uur vóór het sporten zowel de gelegenheidssporter,als de extreme kan helpen beter en langer te presteren.

Bio Performance Pak is een voedingssupplement dat u zal ondersteunen bij de training en de spierbouw. Voor meer informatie, check www.natureshop.be.